Savremena rešenja za efikasniji rad pomoćne mehanizacije

Stalno poboljšanje i unapređenje kvaliteta proizvodnje, uz smanjenje troškova, jedan je od stalnih zadataka u Privrednom društvu „Termoelektrane i kopovi Kostolac“, kao tržišno orijentisanoj kompaniji. U energetskom i rudarskom sektoru PD „TE – KO Kostolac“ do sada je realizovan veliki broj projekata koji su u funkciji unapređenja ukupnog proizvodnog procesa. Značaj ovih projekata je u toliko veći ako se zna da su ih osmislili i realizovali domaći stručnjaci.
„Razvoj i implementacija sistema upravljanja operativnim radom pomoćne mehanizacije na bazi raspoloživosti i proizvodno ekonomskih pokazatelja operativnog rada sa podrškom savremenog informacionog sistema“, naziv je projekta koji je realizovan u saradnji sa Mašinskim fakultetom Univerziteta u Beogradu. Rukovodioci projekta ispred Mašinskog fakulteta, bili su:  prof. dr Gradimir Ivanović i prof. dr Radivoje Mitrović, a iz PD „TE – KO Kostolac“, mr Radiša Đurić.
– Na ovom projektu radilo se 245 dana, rekao nam je mr Radiša Đurić, Šef službe pomoćne mehanizacije u Direkciji za proizvodnju uglja i on je završen u ugovorenom roku. U sklopu ovog projekta formirane su potrebne baze podataka vezane za mašine i vozila koja su u operativnoj upotrebi. Urađen je program za situacije na terenu, stvarnog stanja položaja sistema na kopu, trasa puteva i mesta gde se mašine raspoređuju, njihove lokacije itd. Formirana je i baza podataka koja se odnosi na broj smena, spiskove vozača i rukovalaca. U okviru ovog projekta bilo je neophodno pripremiti potrebnu infrastrukturu, računarska mesta, pristup Web aplikacijama, obezbeđivanje provajdera za prenos podataka i ugrađivanje potrebne opreme. Obezbeđeni su sistemi za probni rad GPS/GPRS, a uređene su i potrebne tabele, kao i neophodni programi Posredstvom audio vizuelnog linka omogućeno je praćenje parametra vezanih za: položaj rada mašina i vozila na terenu, kontrolu izrađenih moto sati na mašinama i pređene kilometraže na vozilima, potrošnju goriva na mašinama po moto času i utrošenog goriva na vozilima po pređenom kilometru.
– Drugi projekat se odnosi na ugradnju GPS/GPRS uređaja na oko 150 mašina i vozila na kopu „Drmno“. Savremeni GPS/GPRS sistemi omogućavaju praćenje rada pomoćne mehanizacije, što olakšava komunikaciju u pogledu zahteva za mehanizacijom na kopu i njeno bolje vremensko iskorišćenje. Ugovor je potpisan sa Mašinskim fakultetom Univerziteta u Beogradu krajem februara 2012. godine i Institutom „Mihajlo Pupin – Automatika“, koji je realizovan u ugovorenom roku od godinu dana. Na realizaciji ovog projekta radio je isti stručni tim sa Mašinskog fakulteta, kao i Dragan Stević, dipl. inž. rudarstva, iz PD „TE – KO Kostolac“. Dosadašnja iskustva pokazuju da su ova dva projekta i njihova realizacija, u mnogome doprinela poboljšanju vremenske iskorišćenosti mašina, većoj isplativosti, racionalnijem angažovanju  radne snage i efikasnijem održavanju, kao i boljem planiranju pomoćne mehanizacije, rekao nam je mr Radiša Đurić.
– Nakon realizacije oba projekta, Informacionog sistema Pomoćne mehanizacije i GPS-GPRS pozicioniranja vozila i mašina pomoćne mehanizacije, možemo da podvučemo crtu i da predstavimo benefite koji su nastali primenom savremenih informacionih tehnologija, ističe Dragan Stević, Šef službe pomoćne mehanizacije na kopu „Drmno“
– Eksploatacija je dobila aplikacije koje olakšavaju rad, praćenje jedinica pomoćne mehanizacije i omogućavaju preciznu evidenciju svih parametara rada koji se odnose na: ostvarena vremena rada, pređenu kilometražu, potrošnju goriva i maziva, prosečnu potrošnju goriva, pozicija i pregled  istorije. Olakšano je planiranje redovnog održavanja pozicioniranje  pri izradi rasporeda rada teške mehanizacije. Data je mogućnost optimizacije rada mašina, tako da se smanjenjem praznog hoda, poveća njihov realni učinak na kopu, a ujedno se smanjuju troškovi. Olakšano je planiranje i snabdevanje energentima mašina na terenu.
– Kratkoročni i srednjeročni efekti mogu se videti kroz: smanjenje godišnje potrošnje goriva i maziva, smanjenje specifične potrošnje goriva kod većine mašina i vozila, a naročito kroz povećanje veka trajanja hodnih strojeva guseničara. Dugoročno očekujemo povećanje eksploatacionog veka rada mašina, jer su jasno definisani intervali servisa, a samo ušteda goriva i hodnih strojeva, na godišnjem nivou, novčano se može iskazati u višemilionskom iznosu. Detaljna analiza će verovatno potvrditi brzu isplativost ulaganja u ovakve i slične projekte.
– U okviru ovih projekata realizovano je i formiranje dispečerskog centra pomoćne mehanizacije. U njemu dispečer nadzire rad mašina i vozila na kopu, vrši ažuriranje informacija u samom informacionom sistemu, obavlja svu potrebnu evidenciju vezanu za radne naloge, rasporede rada mašina i rukovaoca, radnog vremena, goriva. Na jednom mestu se slivaju sve informacije, koje informacioni sistem obrađuje i kreira sve izveštaje koje se koriste u pomoćnoj mehanizaciji.
– Aplikacije mogu da koriste i zaposleni iz drugih službi, kao što su rudarska, mašinska, elektro i služba obezbeđenja. Svaki umreženi računar, može da pristupi pojedinim pregledima. U tu svrhu su na osnovnoj rudarskoj mehanizaciji, bagerima i odlagačima, takođe ugrađeni GPS moduli, tako da se i njihov položaj prikazuje na mapi. Jednostavno, svaki dinar uložen u ove projekte ima ekonomsko opravdanje i podiže ukupan kvalitet logistike, koju pružamo osnovnom proizvodnom procesu na kopu „Drmno“, zaključio je Stević.

glavna-list_te_ko-god_2014-01_Izvestaj_o_projektime_GPS_GPRS_02_Dragan_Stevic_848568028

Ostavite komentar

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s